Monday, December 1, 2014

My Young Buddies….


Assalamualaikum…

Entri kali ni ak mo story fasal budak genk2 ak d UMS..hihii.. tp sebelum tu ak just crita sedikit sbnyk bagaimana ak bleh jmpa diorg ni.. maksud nya sebelum ak jumpa diorg ni.. okey.. kisahnya bermula semasa kmi still oresntasi.. selama seminggu mmg memenatkan..bayangkanlah kawasan UMS ni besar..(nda la sebesr UKM)..tp berbukit okeyy.. slama seminggu juga lah kami berjalan kaki dari ostel ke dewan Canselori, sapa2 yang blum penah pegi mmg ndatau la mcmna.. ak pon nda tau brapa jarak kilometer dia..(bab2 ni ak mmg lemah..hohoo).. ak yg slama 2 tahun stay d rmh, badan msti la manja..mna penah ak joging klu d rmh..paling2 pon penat jga ank buah c acrap(asyraf) tu ja.. so bla seminggu jln kaki..and lgi bkn sekali dua.. okey ak bgi schedule aa
8.00 a.m = pegi canselori (naik bukit skit then trun bukit)
5.00 p.m = balik ostel (naik bukit then trun skit bukit)
7:30 a.m = pegi dewan canselori lagi
11.00 p.m = balik ostel

Mcm tu la selama seminggu..sapa yg rajin blik lgi tgah hri tu..hmm…nda tau la tu.. klu ak nda la ak sanggup

Okey berbalik crita td..hri jumaat oentasi kmi telah dibahagikan mengikut skolah(skrg ni fakulti) dan kos. so mula2 ak jmpa mek Terengganu..rsanya dia kosmate yg 1st ak jmpa.. mula2 kmi mengikut skolah.. dari dewan Canselori pegi ke skolah Sains Sosial (skrg Fakulti kemanusiaan seni dan warisan) agak jauh sbb dia nda ikut jln shortcut (huh lenguh kaki) sda la jauh naek bukit lgi..hohoo.. okey d pendekn crita smpa ja d skolah kmi d bhagikan mengikut kos.. dn masing2 membawa haluan..ertinya prjumpaan kos masing2 la.. kmi Komunikasi pegi bilik mesyuarat utama..
Okey hri tu prjumpaan antara tenaga pengajar dgn bdk bru.. potpetpotpet..last skali ktorg pnya senior(tp muda dri ak) handle bdk2 baru..ktorg bwt group and ada game yg perlu kmi lakukan.. okey dan di situ lah bermulanya perkenalan ak dengan salah seorang bdk2 yg kini menjadi bestfren ak d sini..



Suzie...
Bdk ni 1 group dgn ak.. ak msih ingt dia yg mulakn pertanyaan..

“kmu kampung apa?”

“err..(knapa bdk ni ttba tnya) kg CD”

“naa..jmpa sda.. sya tnya smua td.. kbnyakkannya kg E.. dh ada kwn dh kg CD”

Okey..asalnya prmulaan prkenalan kmi d sbb kn oleh kmi sama kg..bdk ni dia mencari kawan yg 1 kg utk brsama2 pegi kelas..dia ni mmg.. nda ska sorg2 lebih2 lgi klu tmpat tu still asing.. dri awal mmg kmi sama2.. hinggalah tym pegi dewan kuliah lama..jauh jga la. dia still stick dgn ak.. pastu blik pon sama2.. slama ak brkwn dgn org..dia ni jenis laen skit.. ak nda pnah jmpa org yg bru kenal minta mcm2..hahahaa… gini.. waktu kmi blik.. dia crita&soal ak..sbb dia ni or Kelantan dn ak org Sabah..tp walaupon ak ni Sabah inda juga la ak ni tau kesemuanya..then dia tnya gini
Suzie: kak..akak tau x kat mna dotdotdot (nama kelas tu ak lupa)
Aku: entah la..kaka pon nda tau..tp biasanya.. klu nda silap.. d PPIB (ak tunjukkn arah bgunan di kanan kmi..

Suzie: ermm..besar bgunan tu..suzie xtau kelas tu kt mna..
Aku: hmm..akak pon xtau kt mna..nnt la suzie pegi tgok..
Suzie: suzie xtau akak..ermm.. apa kata akak teman kn suzie cari kelas tu skrg?
‘erkkk’..ak terdiam.. sda la tym tu penaaatttt..dri pagi bejln kaki.. tym2 letih ni dia bleh pulak ajak ak round2 bangunan tuu?? what thee…grrrr.. ak tenung ja bdk ni..seakan2 nda pecaya apa yg ak dgr.. tp nda lama lpas tu..myb dia nmpak riak muka ak yg nda puas hti trus dia ckp..
Suzie: okeyy.. klu akak xnak  akak bgatau je mcmna nk …… (ak pon lpa sda apa yg dia ckp)
Dia consider skit sbb mmg dia nmpak yg muka ak penat..sda la panass..ak ni lgi cepat ja menggelegak klu tym2 panas.. dlm hti ak.. ada jga org mcmni..mksd ak..biasanya org bla 1st2 jmpa diorg akan rasa srba slh utk mnyusahkan org..tp bdk nii..hmm..entah laa..smpai skrg ak mmg nda puas hti dgn dia ni..hahahaaa..

Start dri situ la persahabatan kmi.. kmi slalu prgi kelas sama2..kuliah trutamanya..ada jga kelas kmi yg nda sma..tu pndai2 dia laa..hahahaa..kejam..  sejak ak bekawan dgn dia mmg btul2 menguji kesabaran ak.. pertama kali ak jmpa dn dpt kwn yang pikiran dia laen dri aku. stress betekak dgn bdk ni.. bdk ni slalu mnjadi mnjadi mangsa marah ak.. hahaaa.. tp anehnya kmi still brsama smpai skrg.. ndatau la masa akan dtg harap2 berkekalan laa..walaupun ak slalu bengang dgn bdk ni..



Siti…

Budak ni ak kenal sama2 dgn suzie.. tym group 1st.. sama juga mcm si Suzie tp ak lupa apa 1st conversation kami.. myb ak ingt conversation dgn suzie sbb prtanyaan dia unik dn pelik..hahaa.. okey.. budak ni org sandakan Sabah.. ak mmg dri awal mo rapat dgn budak ni sbb ak sbenarnya penat mo bekawan dgn bdk semenanjung sbb mesti ak brslang semenanjung..malasss..hahaa..sory.. sbb tym dip dulu pun rata2 kawan ak org semenanjung, klu ckp sbh dgn dorg ak rasa mcm krik krik krik so terpaksa la ckp ala2 dorg..huhuu..

Tapi sayangnya kami jarang bersama2 sbb dia kg E ak kg CD..jumpa pon dlm kelas..tp kdg2 tu langsung nda jmpa sbb kn ramai org.. so mo rapat dgn bdk ni msa sem1 mmg mcm payah.. tapi akhirnya bermula la persahabatan kmi pada suatu mlm..
Siti: Kak, sem depan kaka ambil subjek apa? sama2 bah kita… bleh ka?
Aku: yaa!...sama2 la kta ambil..
Blablablablaaa..

Gitu2 la..sebenarnya ak lupa perbualan kmi..tp bunyiknya mcm tu laa..tym tu kmi still cuti sem, so pelan ambek kos sama spaya slalu bersama2.. dn begitu lah smpai skrg..
Hmm..bdk ni okey..mula2 ak jrg begaduh dgn dia mcm c suzie..sbb dia layan ja apa ak ckp..tp itu hanya prmulaan hahaa.. bdk ni mmg awal2 smua ok ja apa ak ckp..tp setelah rapat gila2 ni..keluar sda perangai sbenar dia.. hri tu kmi gaduh tym cuti sem 2 oleh sebab ak sda ckp dgn dorg “klu kmu nda puas hati ckp terus terang jgn pendam2” kdg2 bnda ni bleh bwt hubungan jd renggang tp bagi ak pulak berterus terang itu perlu untuk memperbaiki kelemahan diri.. well tiada manusia yg perfect kan… dn sbb tu la..baru ak tau.. rupanya dia slalu makan hati dgn ak..hahahaa… mulut ak kan cam kehabisan insurans hahaha..slalu ja ak mencabar kesabaran bdk ni..dia ni rupanya pantang klu org ckp “eleehh..btul ka juga tu ko blablablablaaa” hahahaaaa.. lpas kmi gaduh.. bkn gaduh sgt laa…dia ja yg marah ak..ak pon mcm tekejut..rpa2nya selama ni dia pendam perasaan marah dia tu..hahahaa…
Yang bestnya budak ni.. antara budak2 smua..dgn budak ni ak selalu story heart to heart..hahaaa… mcm2 kmi crita dari la psal diri masing2, kisah2 cinta kmi..(hahaa..cinta betepuk sbelah tgn ja) dan mcm2 lgi.. kmi mmg nda bleh klu duduk bedua tym2 free2 lgi mmg becerita.


Sue...

Budak ni pula join group kmi tym sem 3.. sama seperti mcm c siti.. kmi plan sama2 tuk ambik subjek sama2..kiranya sem ni kesemua sbjek kmi adalah sama..dn asaimen pun smua bersama kecuali 1 subjek skolah..kiranya kmi ni slalu kemana2 ja..tp kdg2 tu adalaa juga bawa haluan masing2..tu pon sbb ada hal masing2..

Ak mo crita perkenalan pertama aku dan suzie dengan budak sue ni.. tymkan ak just dgn suzie ja, so lepas habis kelas..kmi pon kluar la.. tym tu ak mo tggu bestfren ak (kwn dri skolah) kmi brjnji mo jumpa lepas kelas.. so ak dgn suzie pon tggu la dluar memandangkan kelas kwn ak tu brdekatan dgn kelas kmi..tym2 mnunggu tu ttba ada budak menegur..suda la suara budak ni mmg tone kanak2..hahaa.. tekejut ak kna tegur tba2..dgn tone yg riang+peramah smpai reaksi ak ‘err….??’ Hahahaaa..

Sue: kamu tunggu siapa?
Aku: (muka tekejut…errr??knapa ttba bdk ni tegur) tunggu kwn..(sambil tunggu kelas)
Sue: ooohh..aku pon tengah tggu kawan.. lambat kan dorg ni keluar.. (muka peramah gila)
Aku: err.. a ah.. he he..(senyum paksa+tnda soal)

Hahahaa.. well sbenarnya okey ja pon budak ni tegur ak..tp keramahan+keexcited dia tu buat ak mcm…’dia ni sapa ttba tegur ak riang gila’ actually sbelum ni ak nda penah nmpak muka dia..dn tym tu ak ingtkan dia kos laen.. hahahaa.. sory sue.. lpas ja ak ckp mcm tu..ak dn suzie perlahan2 blah dri situ..kiikikikii.. bkn sombong.. tp ak mls sda tggu kwn ak..sb dia pon lum kluar lgi..then kmi blah la..
Tp lepas dri tu..ak tau rpanya dia ni bdk kos ak juga..patutlaa menegur..

Okey..ak mo crita psal sifat dia ni..hmm..dia ni jenis yg peramah..ak jarang tengok dia x kena tegur oleh sapa2 yg kmi nda kenal..maknanya stiap hri kemana2 ja mesti ada someone yg kmi nda kenal tegur budak ni..dia ni bnyk kwn..mulurt dia pon mmg peramah.. klu dia bckp dgn excited mmg laju ja ckp dia..hahaa.. lpas tu dia ni jenis yg cepat2..kelam kabut..dri pandangan ak..dia ni mmg biasa kerja rumah..elehh..aku pon biasa.. hahaha..tp ak jenis yg cool..cheewahh.. apa yg ak nda suka dgn budak ni..kelam kabut dia tu mmbuatkan brg2 jatuh, betabur, tumpah, dn macam2 lgi..sbb dia nii mo bwt benda tu segera tp laen pula jdnya.. kdg2 tu sakit mata ak tgok bdk ni bwt bnda laju2..

Tp satu benda yg ak perlu puji dgn budak ni…dia ni jenis yg pemurah.. suda la peramah..pemurah lgi..hmm..mmg smoga luas rezeki budak ni.. tym mula2 kmi dgn dia ni…. smpai naik segan kmi dgn kemurahan hatinya.. padahal tym kmi brtiga jenis yg brterus terang..klu ada hutang ckp ja “siti, ko ada hutang dgn ak 2 ringgit..” hahhaaa.. sbb tu la tym dgn sue ni kmi jadi janggal sikit bila dia ni terlalu baik dgn kmi..hahaha.. mmg slalu bdk ni mengalah dgn kmi..kikikii..ksian adk ak sorg ni..

tym awal2.. 


aku jrg marah bdk ni.. slalu jd mngsa adalah suzie..hahaaa.. si siti sbb dia ni slalu loading.. kdang2 mo bwt lawak perlu ckp 2 3 kali.. tp still krik krik krik..then mls ak mo ckp lgi.. tp dia pksa jga trpaksa la ak terangkan joking aku tu psal apa.. derrr… -.-‘ .. suzie ak slalu marah sbb ak ckp td la.. pemikiran dia laen dri apa yg ak fikir.. bla ak ckp gitu.. dia still tegakkn pikiran dia.. mmg bengang laa..ak nda ckp yg pikiran ak betul.. tp…hmmph hnya genk2 ak ja yg tau.. mmg bdk 2 org tu pon slalu bengang dgn bdk ni..hahaa… tp bkn la brmakna kmi ni pulaukan dia…. still brsama okeyy.. km pon sedaya upaya menerima kelemahan masing2..hehee.. bla suda kamcheng dgn sue skrg ni.. bnyk kali juga la ak tggikan suara dgn budak ni.. hahaha.. mostly sbb geram..kikiki… tp ak still syg dgn budak2 ni smua.. walaupun ak slalu marah, tggikan suara..tp still dorg la tmpat ak brhibur, bkn la just suka2 tp yala..susah mo ckp.. klu kmana2 ja kurang sorg mesti ak nda happy sgt.. so mmg mo ada keempat2nya.. hehe..

klu kebanyakanya yg brsahabat ni mesti ada sorg yg kecik+kurus or chubby tp kami ni pula smuanya berisi..hahahaa.. kiranya genk2 chubby la ni.. kikikii  

okey.. mybe smua ni kebetulan.. klu diikutkan aturan persabahatan kmi ni mcm ikut umur.. 1st suzie yg paling tua antara mereka.. then siti dn last sue.. hehe... dlm gambr pun sama.. ^_^ 

2 comments:

Siti Khadijah said...

hahahahahahahaha!!!!! alolololo... mmg kakak ni kan.. rupanya benda ni lah yang dikarang selama ni.. ingatkan buat assignment.

Anonymous said...

Aikk...laaa~ ingtkan blum baca.. Lama sda dia baca rpanya.. Hahahaa..