Tuesday, November 8, 2011

kisah siLam dlM mimpiku

*******************************************************************
aku melihat sekeliling sekolahku yg sekian lama aku tinggalkan..aku terserempak si'dia' yg pernah singgah di hatiku bersama 2 org perempuan dn salah seorangnya cukup ak kenali..seperti sedang berbincang sesuatu..aku hanya berdiri brhampiran dn hanya menjadi pemerhati..kemudian 2 orang prempuan tersebut seperti ingin berlalu namun tiba2 si'dia' pantas menangkap pergelangan perempuan yang aku kenali tersebut seolah2 menghalang perempuan itu berlalu..dan ketika itu juga hati aku bagaikan tersentap melihat adegan tersebut..hatiku bagaikan disiat2..trasa pedih..ketika itu juga seolah-olah dunia ini memberitahuku bahawa mereka mempunyai hubungan cinta dan merupakan pasangan kekasih yg sngt ideal..terasa sayu hatiku..
tersedar dgn kehadiranku..cepat2 si'dia' melepaskan pergelangan perempuan tersebut dan membiarkan dia pergi..perlahan si'dia' merapatiku dan menjelaskan bukan itu niatnya..
" aku xbermaksud nk buat mcm tu..jgn salah fhm "
dia mengatakan mereka tiada hubungan lebih dari kawan namun smua itu tdak dpt ak trima..mulutku bagaikan terkunci..
"sampai hati kau buat dia mcm ni?slama kamu berpisah..selama 10 thun selepas kmu berpisah, dia langsung xpernah mencari seseorang sebagai pengganti kau..tapi kau?bukan ak xtau..xlama lpas kmu berpisah, kau sudah ada pengganti dia.."
sahabatku yg berada disebelah menghamburkan perasaan kecewanya terhadap si 'dia'..
bagaikan terasa hati ini menangis namun mujur ak dpt mengawal supaya airmataku xmengalir..perlahan aku memejam mata mencari kekuatan setelah mendengar cerita dunia yg menceritakan kisah percintaan mereka..ak seperti ingin menangis semahunya..tiba2...................

*******************************************************************************

"adiek...adiek...adiek...."lembut panggilan tersebut memangil namaku..perlahan jasad ini ingin menyedarkan diriku yang terlena..
"bangun2...subuh ni..pegi mandi..jap lagi kita pergi kampung sembayang AidilAdha..cepat2.."suruh bapaku dengan lembut mengejutkan ak dari tdur..ak bangun..sambil mencelik mataku..dlm bnyak2 waktu..subuh la manusia paling liat skali utk bgun..dengan perlahan aku bangun mencapai kain sarung...tiba2..kepala ku mengingatkan mimpiku sebentar tadi..
'kenapa......kenapa tiba2 dia muncul dlm tidurku??....kenapa baru sekarang??kenapa sekian lama..setelah 10 thun....'dia' muncul dlm tdurku...diwaktu subuh?'..bermacam2 lagi dialog yg ak fikirkan...
pada hari itu(semalam)..fikiranku terbang memikirkan si'dia'...ketika melakukan kerja membantu kenduri aqiqah anakkakak sepupuku..sesekali fikiran ku mengelamun dan tanpa disedari memori2 silam aku dan 'dia' singgah di kotak ingatanku..pabila sedar..aku bertnya pd diriku sndri.'knapa tiba2 kisah itu muncul kembali??

dalam perjalanan blik kerumah..tiba2 sekali lagi fikiranku melayang mengingatkan memori kami bersama..namun kali ini terbit perasaan rindu trhdp si'dia'..hampir gugur airmataku..pabila melayan perasaanku...
'knapa dia yg berada di fikiranku sekarang?sekian lama..knapa tiba2 memori bersama dia yg ak kenang??..ak dh lupakan' dia' selama ini..knapa kau muncul lagi di fikiranku dgn tiba2?'..bagaikan berdebat dgn hati sendiri..terasa ada kesayuan di hati ini...cepat2 ak menyedarkan diriku..bhawa 'dia' hnyalah kisah silamku setelah terasa airmataku bergenang dikelopak mata...ianya hanya kenangan silamku.............kisah silamku............


No comments: