Sunday, May 22, 2011

Ampunkn Adek Mama….

Semalam…tngah syok2 brkhayal ttba ingatan ku melayang trkenangkan mama ku…blik cuti sem lepas baru2 ni..ntah la..aku pn xtau knapa tp aku rsa mcm prangai ku makin laen..bkn laen apa..tp kdang2 tu bla aku ingt blik skrg mcm kuang ajar pn ada jgk..TT..seingt aku, aku jarang n xprnah buat mcm tu sbelum ni..tp bnyak2 bnda yg aku wat 1 ni je yg aku blik2 tringat..yg aku rsa paling kuang ajar..1 hri ni..mama mnta tlg aku basuhkn syur kcang panjang tuk wat ulam..bpa ska mkn ulam..aku amek la separuh dr 1 ikat kcang pnjang tu..mse tu mama ada dkt sinki..kak ina(kkak ipar aku) pn ada kt sinki sbelah..sbnrnya mse tu (bkn tym tu je bnyak kali) aku mmg mls nk msuk dpur..lgipun dh bnyak dh kak ina dn kak yati masak..so bg aku bnda suma tu dh ckup..xpyah la bnyak2 hidangan..so aku dgn sparuh rela bwa la bbrapa btang kcang pnjang kt sinki..tp bla mama tngok trus mama ckap “mana ckup tuu” aku pn msa tu mls2 dgn spontan(prangai ngan kwn2)mncampakkn kcang pnjang tu kt sinki(tp dr jrak dkt la) pstu brpaling kt kak ina dgn niat aku hnya brgurau..rsanya ka kina pn trkejut tngok aku mcm tu..tp bla dia tngok aku senyum myb dia lega kot..ntah laa..msa aku cmpak tu mama pn mcm trgelak+trkejut xtau la klu mama mcm trasa hti..sbb mama ni jenis yg xnk tunjuk kn apa yg mama rsa,kcik hati ke sdeh ke..kcuali marah..tp bla aku ingt prkara tu smlm..aku rsau klu mama trsinggung dgn aku yg aku lakukn..bkn itu je tp bnyak lg..aku pn dh xingt..rsanya aku mcm nk mnta maaf depan2 tp……susah..family ktorg ni bknnya jenis yg mcm tu..aku tabek ngan kkak, sbb dia je yg bleh mnta ampun maaf depan2..klu kkak ada msa tu..msti kkak dh tgur kelakuan aku msa tuh..walaupn mama mcm x trsinggung tp sape tau dlm hati mama mcm mna…skrg..aku mmg rsa brdosa sgt2 ngan mama..
sbnrnya..prangai aku msa cuti tu mcm aku buat mama sprti kwn aku..wlaupn bkn 100% tp mmg ada.. Bla aku bca mastika Mei 2011.. sempena hri ibu dan hari guru..ada yg keratan tu dia kta “brapa ramai anak yg mngucap selamat hri ibu kpada emak nya” trasa sperti dpukul oleh kata2 tu…mmg..aku adalah salah seorg yg x mngucapkan selamat hari ibu kpada mama..tp bkn aku xnk ucap..Cuma sprti yg aku ktakn td family kmi bkn jenis yg mcm tu..msa hri tu kmi suma brada d meja mkn, kbetulan TV kt ruang tamu trpasang..MHI lah yg mngingatkn kmi yg hri tu adalah hri ibu..aku trdiam..sblm2 ni pn kmi adk bradik(xtau la yg laen tp aku rsa abg2 aku pn mcm aku jgk)x wish apa2 kt mama..rsanya kkak akn wish klu dia dpn mama msa tu..tp oleh krana kkak kt mesir,myb dia pn xtau hri tu hri ibu..xtau dia wish ke x..brbalik pd keadaan td..aku trdiam..dlm hti nk ucap..tp..mulut ni berat sgt nk ucap..lgpun msa tu rsa yg tramat malu nk wish kt mama..sbb itu suma bkn kbiasaan kmi..klu bfday myb bleh la jgk..aduuuhhh….tp dlm hti msa tu..aku mngharapkn mama tahu..walaupun kmi adik bradik xucapkn..tp kmi ttap sygkn mama..bg aku wish2 bnda tu suma mcm prkara yg formal..ntah laa..tp aku hrp sngt mama faham walaupun kmi xucapkn apa2 tp dlm hti kmi mama lah mama dunia akhirat kami……………….




Adek SaYangkn Mama Bapa…




Mama…hri ni dn semalam adek xtau knapa adek tringatkn mama..sblm ni mmg adek rindu mama tp semlam adek rsa berdosa sangat..tringat tingkah laku adek yg agak kurang ajar pd mama..adek mnta maaf mama..adek sbnarnya nk rapatkn lg hubungan sperti kwn td xtau pula bla adek buat mcm tu perangai kurang ajr pn trikut skali..dlu adek prnah rsa adek nda prnah kurang ajar dgn mama bapa..rsa mcm dri adek ni baik sgt..tp rpanya ALLAH dh sedarkn adek yg adek sama sperti anak yg tidak trlepas dr mnyinggung perasaan mak bapa…tp adek harap mama dan bapa tahu yg tiada org yg adek sayang lebih dri mama bapa..mama bapa tau kn skrg ni adek mnt dgn korea..tp mama bapa ndak tau yg adek mnt gilak dgn diorg..walaupun mmg tdak akn trjadi apa2 hubungan adk dgn mereka, walaupun mereka xkenal sapa adek..tp adek ttap syg dgn mereka…walaupun bnyak perkara yg adek ndak suka ada pd mereka tp adek ttap syg diorg sbb adek sdah pilih utk jd fans diorg shinggalah adek sndri yg x mnat diorg…tp stakat ni…adek mmg sygkan diorg..sampai adek takut klu ada apa2 trjadi pd mereke..sbb adek takut klu mereka meninggalkn dunia..msti diorg tdak tnteram d kubur..adek rsau..sbb diorg blum mndapat hidayah..walaupun adek sndri blum trjamin adakah adek dpt hdup tenteram dsna tp adek tetap rsaukn mereka…tp seperti apa yg adek ktakan td..mama bapa adalah org yg paling adek syg..klau lah suatu hri adek ada teman lelaki..tp mama bapa tdak berkenan..adek…mungkin dgn sepnuh hati atau separuh rela akan leraikn prhubungan tu..sbb adek akan hadkan perasaan adek pd sapa2 lelaki yg mnjadi teman lelaki adek..tp jika suatu hri mama bapa menyuruh adek supaya melupakan TVXQ, membuang smua poster2 video2, gambar2.dn apa sahaja yg brkaitan dgn TVXQ…adek…..adek….akan ikut….adek akn buat tanpa rela….sbb mereka adalah org yg adek syg selepas family……salah 1 benda yg trpenting adek adalah….mereka….tp utk mama bapa adek akan ikut walau hti adek trasa seperti ditoreh…adek sanggup…..sanggup tanpa rela……………………..

1 comment:

daycHun said...

Lol..this is 2017..and i'm fine about it..the last part is so embarrassing..lol..